טבעי,רפואה משלימה, רפואה טבעית, רפואה אלטרנטיבית, טבעי
לדף הבית שיטות טיפול סרטונים מאמרים סיפורים
חפש מטפל לוח מודעות צור קשר פורומים לוח אירועים
פרסום באתר
מה את/ה מחפש/ת?  
 
חפש/י מטפל עפ"י סימפטום או עפ"י התמחות: - -
אימון לשינוי אישי בעידן של שינוי גלובאלי
תאריך פרסום: 20/09/2011
מאת: שמחה לוין
תגיות: אימון אישי
חודש אלול, על פי הקבלה, הוא חלון זמן מוגבל שבו אנחנו יכולים להחליט להשתנות. אם נאמץ ארבעה עקרונות פשוטים ונתאמן עליהם, נוכל להשיג שינוי אישי, שישתלב בשינויים הגלובאליים שעוברים עלינו בתקופה האחרונה.
 
אם חוצנים מסתכלים עלינו מבחוץ הם בטח חושבים שהשתגענו - הפגנות וגלי מחאה שוטפים את כל העולם וסוחפים אותנו לעבר שינוי דרמטי. גם ברמה האישית יש לנו כעת הזדמנות לשינוי, מכיוון שחודש אלול נחשב ביהדות ובקבלה כחלון בזמן – חלון הזדמנויות חשוב וחזק שבו אפשר להתכונן ולהכין את עצמנו לשינוי חיובי בשנה החדשה. תהליך השינוי, שבו אנו מנסים לעבור מהמצב המצוי למצב רצוי, הוא ארוך וממושך, וללא אימון והכנה, יש סכנה שיהפוך ממצב ביניים למצב קבוע.
 
הקבלה מלמדת אותנו שחודש אלול מעניק לנו כלים זמינים, חזקים ועוצמתיים מאוד. לפי אחד ההסברים בקבלה, אדם שמסוגל לשנות אנרגיה שלילית לחיובית הופך טוב יותר מכפי שהיה לפני שעשה את הפעולה השלילית. תהליך האימון לשינוי הוא לא רק הסרה של השליליות אלא הפיכה של השליליות לאור. מכיוון שאפשר לשנות רק את מה שאנחנו ערים לו ואי אפשר לשנות את מה שנמצא באזור העיוורון שלנו, אנחנו צריכים להעלות את כל הדברים השליליים שעשינו אל המודע. זו המתנה של חודש אלול, על פי היהדות. גם אם אינכם מחשיבים את עצמכם אנשים רוחניים במיוחד, אי אפשר שלא לקרוא את בכל מקום סימנים המעידים על כך שאנחנו מצויים בעידן של שינוי, של מהפכה עולמית. יש לנו כאן חלון הזדמנויות קצר. אנחנו יכולים להצטרף אל השינוי או להישאר מאחור. הבחירה בידינו.
 
האנרגיה שסוחפת את העולם מחייבת אותנו לעשות גם שינוי אישי, כדי שלא ניבלע בשינוי המערכתי וניאלץ להגיב למתרחש במקום ליזום את השינוי. אנחנו מחויבים להחליט אם לעשות את הדברים בלית ברירה או לבחור לעשות אותם כהזדמנות לקחת שליטה על חיינו. איך עושים זאת? איך מנצלים את חלון ההזדמנויות הזה ומה התוצאה שאליה אנחנו רוצים להגיע? מה ייחשב לשיא ההצלחה ואיך נמנעים מלחזור על הטעויות שעשינו? איך אנחנו עוברים מאנרגיה שלילית לאנרגיה חיובית?
 
דון מיגל רואיס, מצאצאי הטולטקים שחיו במקסיקו הדרומית, מאמין כי הדרך לשינוי מחייבת אותנו להפר את ההסכמים בינינו לבין העולם, שחונכנו אליהם מילדות וגורמים לנו להרגיש חלשים. אוסף התובנות שלו נקרא "ארבע ההסכמות". אימון  על 4 מוסכמות אלו יסייע לנו לשבור את האמונות הישנות, להישיר מבט אל החיים, וליצור הסכמות חדשות. באופן לא מפתיע, אפשר לראות שאת ארבע ההסכמות האלה מיישמים לא רק אנשים פרטיים המעוניינים לעשות שינוי בחייהם, אלא גם מנהיגי המחאה החברתית של השבועות האחרונים, כחלק משיטות העבודה שלהם.
 
לשמור על טוהר המילה
מילים הן כוח יוצר, וטמונה בהן עוצמה רבה. שימוש נכון באנרגיה של המילים יכול להוביל לאמת ולאהבה, כלפי עצמנו וכלפי אחרים. שימוש לרעה במילים יכול להרוס ולזרוע פחד, ולכן חשוב להימנע מלשפוט אחרים או להאשים את עצמנו. לשמור על טוהר המילה משמעו לא להשתמש במילים נגד עצמי או נגד אחרים, ולהשתמש במילים כדי לשחרר את תפיסת המציאות במקום לקבע אותה, להיטיב עם עצמנו, ולחוש שמחה, נינוחות ושלווה. חלק ניכר מהמאמצים של מובילי המחאה החברתית מושקע בניסוח שלטים, סיסמאות ונאומים, במטרה לגייס כמה שיותר תומכים למחאה, ולהימנע מלהאשים את עצמנו במצב שאליו הגענו.
 
לא לקחת דברים אישית
לא משנה מה קורה מסביב, אסור להסכים עם הדברים הנאמרים ולקחת אותם אישית. זה נושא שאנו מדגישים בפני המתאמנים שלנו בקורס אימון אישי: אנשים עושים דברים לא בגללכם, אלא רק בגלל עצמם. גם כשמעליבים אתכם באופן ישיר, אין לכך קשר אמיתי אליכם, אלא רק לתפיסות ולאמונות שהוטבעו במי שמשלח את העלבון כלפיכם. אל תהיו אנוכיים ותחשבו שהכול נעשה בגללכם או עבורכם, ואפשרו ללב שלכם להיפתח ללא מורא. אם תהיו בטוחים במי שאתם, שום דבר לא ישפיע עליכם, ולא תצטרכו שמישהו אחר יאמר מי אתם, לטוב או לרע. דפני ליף, סתיו שפיר, רגב קונטס ואחרים שמצאו את עצמם בראש המחאה החברתית סופגים מנות עצומות של ביקורות ואפילו עלבונות אישיים, אבל גם הם מבינים שהביקורת האישית הזו אינה כלפיהם, אלא כלפי הרעיונות שהם מנסים לקדם, וכי הדרך להתמודד עם הביקורת אינה במישור האישי, אלא הרעיוני.
 
לא להניח הנחות
אנו רואים רק מה שאנחנו רוצים לראות ושומעים רק מה שאנחנו רוצים לשמוע, ולכן איננו קולטים את הדברים כפי שהם באמת. זו הבעיה הגדולה במערכות יחסים, כשכל צד מניח שהצד השני מכיר את מחשבותיו ואין צורך לומר מה אנחנו רוצים. גם מנהיגי המחאה חטאו בחטא זה בתחילת המאבק, אבל עד מהרה הבינו כי כדי להשיג תוצאות בשטח, הם חייבים לנסח את דרישותיהם בצורה שתהיה מובנת לצד השני. קיימת בנו נטייה להניח הנחות במקום לשאול שאלות ולבדוק, להאמין להנחות שלנו, וליצור בעיות. אם נבקש הבהרות במקום להניח הנחות, נחזק את כוח הרצון ונשפר את התקשורת שלנו. בחיים חייבים להניח הנחות כדי לתפקד, החוכמה היא לזנוח את ההנחה אם היא מתגלה כלא יעילה.
 
לעשות תמיד כמיטב יכולתכם
זכרו שמיטב יכולתכם משתנה מרגע אחד למשנהו. הכול חי ומשתנה כל הזמן, ולפעמים מיטב יכולתכם יהיה באיכות גבוהה ובפעמים אחרות טוב פחות. שלושת העקרונות הקודמים יפעלו רק אם תעשו כמיטב יכולתכם, ועם האימון, ההרגלים של שימוש לרעה במילים, לקיחת דברים באופן אישי והנחת הנחות ייחלשו ויופיעו בתדירות נמוכה יותר. כשעושים את המיטב מונעים האשמות ושיפוט עצמי, וגורמים לעצמנו להיות טובים יותר לעצמנו ולאחרים. גם אם בסופו של דבר לא תביא המחאה החברתית לשינוי כולל בחברה הישראלית, אף אחד לא יוכל להאשים את מובילי המחאה בכך שעשו פחות ממיטב יכולתם. הם ישנו באוהלים, מנעו מעצמם שינה לטובת המאבק, גייסו את תמיכת ההמונים, ארגנו עצרות ענק ונפגשו אם כל מי שהיה מוכן להקשיב. זו הייתה מיטב יכולתם בעיתוי שבו פרצה המחאה, וזו כנראה הייתה מיטב יכולתנו כחברה.
 
בחודש הקרוב, יש לנו חלון הזדמנויות לאימון על שינויים. זו הזדמנות בלתי חוזרת להתחבר אל השלימות של כל אחד מאיתנו ביחד ולחוד. את השינוי החברתי נוכל להשלים רק באמצעות שינוי במודעות האישית והקולקטיבית, ואפילו רבי נחמן מברסלב אמר כי כל דבר נוצר קודם בבית היוצר של הדמיון ורק אחר כך במציאות.
 
שמחה לוין היא מנכ"ל מרכז כישורים להכשרת מאמנים אישיים, קורסי אימון, העצמה, הנחיית קבוצות ופיתוח מנהלים במגזר הפרטי והארגוני.