טבעי,סוכרת,
לדף הבית שיטות טיפול סרטונים מאמרים סיפורים
חפש מטפל לוח מודעות צור קשר פורומים לוח אירועים
פרסום באתר
מה את/ה מחפש/ת?  
 
חפש/י מטפל עפ"י סימפטום או עפ"י התמחות: - -
סוכרת – על המחלה, אבחון וטיפול
תאריך פרסום: 25/01/2012
מאת: עמית
תגיות: סוכרת
מחלת הסוכרת נחשבת למגפה של מדינות השפע, במיוחד בעולם המערבי. גם בישראל, ישנם חולים רבים במחלת הסוכרת, ורבים נוספים עליהם כל שנה, באחת משתי צורותיה העיקריות. ישנם שני סוגים שונים של סוכרת, מבחינת גיל התחלואה, המנגנון והטיפול. אולם התופעה עצמה, זהה לשני סוגים אלה, ודורשת התייחסות רפואית צמודה. אין טיפול רפואי מלא להעלמת המחלה, אולם מעצם היותה כרונית, יש לחיות עמה לצד המגבלות השונות.

סוכרת
מסוג 1, או סוכרת נעורים, מתגלה לרוב אצל ילדים ונערים, ונגרמת עקב בעיה בתאי בטא של הלבלב. הטיפול בה יהיה תלוי אינסולין, ויידרשו מעקבים צמודים על רמת הסוכר בדם. סוכרת מסוג 2, או סוכרת מבוגרים, מתגלה בגיל מאוחר יותר, ופעמים רבות אף שכיחותה עולה כתלות בגיל. סוכרת זו נגרמת בשל תנגודת הגוף לאינסולין, והיא תהיה מטופלת לרוב על בסיס של תזונה מאוזנת ופעילות גופנית עקבית. במקרה שרמות הסוכר ממשיכות להאמיר, יטופלו חולים אלה גם בתרופות שונות.
 
אבחון הסוכרת
אבחון הסוכרת לרוב ייעשה על בסיס תסמינים נפוצים אשר נגרמים עקב רמת סוכר גבוהה. עם זאת, ישנן קבוצות סיכון אשר עלולות לפתח מחלה זו. בסוכרת מסוג 1, הנערים החולים הם לרוב, בעלי גורמים תורשתיים או לאחר זיהום ויראלי מסוים. סוכרת מסוג 2, מתגלה אצל אנשים מבוגרים יותר, בעלי עודף משקל. פעמים רבות תאובחן אצלם, סוכרת סמויה, ארש תסמיניה לא יתבטאו, אלא רק לאחר עליית הסוכר לרמה הגבוהה יותר.
 
התסמינים הראשונים אשר יתגלו אצל חולי סוכרת יהיו השתנה מרובה וצמא מוחשי. פעמים רבות, רמות הסוכר הגבוהות ייגרמו לטשטוש ושינויים ברמות ההכרה. כמו כן, החולים ירגישו חולשה, עייפות לא מוסברת, ירידה במשקל למרות התיאבון המוגבר, הפרעה בריפוי פצעים ונמלול בכפות הידיים והרגליים. האבחון הדפיניטיבי יתבצע על ידי בדיקת דם לגילוי רמת הגלוקוז, כאשר המטופל יהיה בצום מקדים. במקרה הצורך, ולבירור מעמיק יוצר, תתבצע בדיקת העמסת סוכר, בה יוכלו להיבחן מנגנוני הגוף הפגועים.
 
הטיפול במחלת הסוכרת
הטיפול בסוכרת הינו בראש ובראשונה תזונתי – יש לשמור על רמות סוכר מאוזנות ככל האפשר. לרוב, הטיפול הראשוני יהיה הקפדה על פעילות גופנית, ירידה במשקל ושמירה על תזונה מאוזנת ודלת סוכר. במקרים של סוכרת מסוג 1  - סוכרת נעורים, יטופלו הילדים בהזרקות אינסולין על ידי משאבות שונות. במקרה של סוכרת מבוגרים, הטיפול יתמקד, כאמור בשיפור מנהגי החיים ובמקרה הצורך בתרופות נוספות. אלה וגם אלה יזדקקו לייעוץ והכוונה של כל הצוות הרפואי, לרבות רופאים, עובדים סוציאליים ודיאטנים.
 
הטיפול ילווה בפיקוח ומדידה עקבית של רמות הסוכר בדם. חשיבות הטיפול והמניעה ההתחלתית במחלת הסוכרת, היא במניעת הסיבוכים הפוטנציאלים העלולים להיגרם. סיבוכים אלה, אשר כוללים בעיות בכליות, עיניים, חוסר תחושה בגפיים, אי ריפוי פצעים ועוד, מהווים את גורמי התחלואה הקשים ביותר של העולם המערבי.