טבעי,רפואה משלימה, רפואה טבעית, רפואה אלטרנטיבית, טבעי
לדף הבית שיטות טיפול סרטונים מאמרים סיפורים
חפש מטפל לוח מודעות צור קשר פורומים לוח אירועים
פרסום באתר
מה את/ה מחפש/ת?  
 
חפש/י מטפל עפ"י סימפטום או עפ"י התמחות: - -
סרטונים
מאמרים
סיפורים
שיטות טיפול
רשימת מטפלים
פורומים
לוח מודעות
אנטי אייג'ינג ואנטי אוקסידנטים – מה הקשר?
תאריך פרסום: 17/08/2008
מאת: ד"ר רונית מור, נטורופתית מוסמכת
תגיות: תזונה
לא אחת אנו נפגשים עם המושגים אנטי-אוקסידנטים ורדיקלים חופשיים. הדעה הרווחת כיום בין מדענים וחוקרים רבים היא שתהליכי החמצון, המתרחשים בגופנו והקשורים למושגים אלה, מאיצים את תהליך ההזדקנות שלנו. מהם בכלל האנטי-אוקסידנטים והרדיקלים החופשיים? איך הם קשורים לבריאות הכללית שלנו? ומה אנחנו יכולים לעשות בנדון?

"רדיקלים חופשיים" (Free Radicals)
הרדיקלים החופשיים הינם מולקולות הנמצאות במצב מאד לא יציב מבחינה אלקטרומגנטית וזקוקות להוסיף אלקטרון כדי לחזור למצבן היציב. רדיקלים חופשיים תוקפים מולקולות יציבות "וגונבים" מהן אלקטרון. כאשר רדיקל חופשי גוזל אלקטרון ממולקולה כלשהי (מחמצן אותה), נוצר מצב חדש בו לאותה מולקולה חסר אלקטרון והיא בעצמה הופכת לרדיקל חופשי ומנסה להחזיר לעצמה את האלקטרון החסר. כך נוצר תהליך חמצון של היווצרות רדיקלים חופשיים ואיזונם מחדש. תהליך זה הוא חלק מהמצב הדינמי התמידי בו נמצא הגוף.

יש לזכור שכשם שרדיקלים חופשיים יכולים לגרום נזק לתאי הגוף הם יכולים ואף גורמים נזק לוירוסים, בקטריות ומיני מזיקים המוצאים את דרכם אל מחזור הדם שלנו. במקרים אלה הם משמשים כנשק של המערכת החיסונית והינם חיוניים לבריאותנו.
 
הגוף מייצר מערכת אנזימים שמטרתם להחזיק את יצירת הרדיקלים החופשיים ואת פירוקם בשווי משקל. כאשר רמת הרדיקלים החופשיים בגוף עולה בצורה משמעותית ואין בגוף די אנזימים מפרקים (מצב שכיח בגילאים מבוגרים), נזקם של הרדיקלים החופשיים הולך וגובר והם מהווים גורם עיקרי בהאצת תהליכי ההזדקנות ובהתפתחותן של מחלות כרוניות רבות כגון: טרשת עורקים, מחלות כלי דם ולב, סוכרת, מחלות של דרכי הנשימה, אלרגיות וכן סוגים שונים של סרטן.
 
"נוגדי חמצון" (Anti Oxidants)
את נזקי הרדיקלים החופשיים ניתן להאט ולעצור בעזרת נוגדי חמצון שהם למעשה ויטמינים (כמו C, D ו-(E, מינרלים ורכיבים צמחיים. נוגדי החמצון, או האנטי אוקסידנטים, משמשים כמערכת הגנה לבלימת תהליך החמצון. האנטי אוקסידנט מסוגל 'לתרום' אלקטרון משלו לרדיקל החופשי ובצורה זו לנטרל אותו. האנטי אוקסידנט עושה זאת ללא פגיעה ביציבותו הכימית כך שגם הוא וגם הרדיקל החופשי נותרים יציבים עם מספר זוגי של אלקטרונים.
 
איך נוצרים בגוף רדיקלים חופשיים
רדיקלים חופשיים נוצרים בגוף באופן טבעי הן ע"י תהליכים מטבוליים והן וע"י תהליך הנשימה. נמצא שרדיקלים חופשיים, הנוצרים בתוך הגוף כתוצאה מתהליכים פנימיים, מסייעים לגוף לנטרל פסולת ומיקרואורגניזמים מזיקים.
 
המאה האחרונה, למרבה הצער, הולידה מקורות נוספים של רדיקלים חופשיים ממזון מעובד, תוספי מזון מלאכותיים, עישון, פיח מכוניות, זיהום אויר, בשר על האש, קרינה, רעלים בחקלאות, חומרי ניקוי ועוד. מקור נוסף, אך פחות מתוקשר, להיווצרותם של רדיקלים חופשיים הינו מתח נפשי.
 
טיפים לנטרול הרדיקלים החופשיים (ולהאטת מחוגי הזמן)
להלן מספר עצות מעשיות בנוגע לתזונה שלכם שיסייעו לכם לנטרל את השפעתם השלילית של הרדיקלים החופשיים על בריאותכם:
  • הימנעו ממאכלים עשירים ברדיקלים חופשיים, כגון: מרגרינה, ממרחים דמויי חמאה, מזון מטוגן ומזון מעובד.
  • הימנעו מבשרים שהוכנו "על האש".
  • הרבו בצריכת ירקות טריים כגון: חסה ערבית, כרפס, פלפל ירוק, גזר, עגבניות. ירקות אלה עשירים בנוגדי חמצון.
  • הרבו בשתיית מיצי ירקות טריים. מיצים אלה עשירים בנוגדי חמצון הנספגים במהירות למחזור הדם.
  • אכלו פירות טריים העשירים בנוגדי חמצון כגון: אוכמניות, רימונים, פירות יער, תותים, דובדבנים, תותי גוג'י, פפאיה, מנגו, אבטיח וזיתים.
  • הימנעו מאכילת יתר. אכילת יתר יוצרת כמות מופרזת של רדיקלים חופשיים בגוף.
  • תגברו תזונה נבונה עם תוסף מזון המכיל תמצית זרעי ענבים וביופלובונואידים מהדרים.
כיוון שאנו מהווים מכלול גוף-נפש, שינויים תזונתיים בלבד אינם מספיקים להאצת תהליכי האנטי אייג'ינג ולנטרול הרדיקלים החופשיים. שינה טובה, איזון רגשי ושחרור מהיר של מצבי מתח הם לא פחות חשובים להשגת מטרות אלה. אחת הדרכים הנפלאות ביותר לדעתי לשמירה על איזון גוף-נפש ולשחרור מתחים הינה יוגה. הבונוס הוא כמובן גוף גמיש יותר בכושר טוב... אז הוסיפו לאורח החיים שלכם פעילות יוגה בת 30 עד 60 דקות, 2-3 פעמים בשבוע ותיווכחו בתוצאות מדהימות וארוכות טווח.
 
 
רונית מור – נטורופתית מוסמכת.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
טוען תגובות...
לוח אירועים טבעי
<< מאי 2024 >>
א' ב' ג' ד' ה' ו' ש'
      01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
להוספת אירוע / סדנא לחץ כאן