טבעי,רפואה משלימה, רפואה טבעית, רפואה אלטרנטיבית, טבעי
לדף הבית שיטות טיפול סרטונים מאמרים סיפורים
חפש מטפל לוח מודעות צור קשר פורומים לוח אירועים
פרסום באתר
מה את/ה מחפש/ת?  
 
חפש/י מטפל עפ"י סימפטום או עפ"י התמחות: - -
לוח אירועים טבעי
<< אפריל 2024 >>
א' ב' ג' ד' ה' ו' ש'
  01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        
להוספת אירוע / סדנא לחץ כאן
סרטונים
מאמרים
סיפורים
שיטות טיפול
רשימת מטפלים
פורומים
לוח מודעות
טלק – בטוח או מסוכן לבריאות?
תאריך פרסום: 16/10/2008
מאת: ד"ר רונית מור, נטרופתית מוסמכת
תגיות: תזונה,  סרטן
כולנו, במיוחד הנשים בינינו, גדלנו על שימוש בטלק, אם להרגעת גירויי עור ואם כמרכיב בתכשירי הקוסמטיקה שלנו. טלק, או אבקת מגנזיום סיליקט, הינו מינרל מותמר שהוא תוצאה של התמרה של סיליקטים של מגנזיום. הטלק מצוי בדרך כלל בסלעים מותמרים בסיסיים כתוצאה מהתמרה של המינרלים שהוזכרו.
 
בטלק נעשה שימוש נרחב, כמרכיב בהכנת צבעים, כחומר סיכה, כחומר מילוי בתעשיית הנייר, כגיר לחייטים ולעבודות מתכת, כתוסף מזון וכמרכיב בתרופות מסויימות. טלק מהווה מרכיב עיקרי במדבירי מזיקים לבית ולגינה, בתכשירים נוגדי טפילים (פשפשים, פרעושים), באבקות גוף רפואיות, באבקה לתינוקות (אבקה שתפקידה למנוע פריחות באזור המכוסה על ידי החיתול) ובתכשירים קוסמטיים רבים (דיאודורנטים, איפור ואבקות גוף מבושמות).
 
מדוע שימוש בטלק עלול לסכן את בריאותכם?
במשך 30 השנים האחרונות, מדענים בחנו מקרוב את אבקת הטלק וגילו דמיון מדאיג בינה לבין אזבסט. ב-1993, המחלקה לטוקסיקולוגיה במשרד הבריאות האמריקאי דיווחה שאפילו אבקת טלק קוסמטי, שאינה מכילה סיבים דמויי-אזבסט, גרמה להתפתחות גידולים בבעלי חיים. למרות הדיווחים המדאיגים בדבר היותו של הטלק קרצינוגן, לא נעשה כל מאמץ מצד ה-FDA האמריקאי להסדיר ולפקח על מוצר זה בתחום הקוסמטיקה והשימוש האישי.
 
מממצאי מחקרים קליניים עולה שחלקיקי טלק מסוגלים לחדור דרך הנרתיק אל תוך מערכת המין הנשית ולהיצמד אל דפנות השחלה. חוקרים דיווחו על חלקיקי טלק שנמצאו בגידולים סרטניים בשחלות והסיקו שיש קשר בין שימוש קבוע בטלק להתפתחות גידולים אלה.
 
ביטאון אפידמיולוגית הסרטן (Cancer Epidemiology) דיווח בספטמבר, 2008, על תוצאות מחקר רב-היקף שנערך ע"י מדענים מאוניברסיטת הארוורד. במחקר זה התגלה ששימוש באבקת טלק באיזור הנרתיק מעלה באופן משמעותי את הסיכון לסרטן השחלות. שימוש יומיומי בטלק, בקרב הנשים שהשתתפו במחקר זה, העלה את אחוז הסיכון לסרטן זה ב-41% (כאשר שימוש בטלק פעם בשבוע העלה את אחוז הסיכון ב-36%)!
 
עוד עולה ממחקר זה שאחוז הסיכון לסרטן השחלות אצל נשים הנושאות את גן ה-1GSTM אבל אינן נושאות את גן ה-1GSTT, עלה פי 3 בעקבות שימוש קבוע בטלק. ההערכה היא שכ-10% מהנשים הלבנות בעולם הינן בעלות פרופיל גנטי זה.
 
סרטן השחלות, המכונה גם "המחלה המתגנבת", הינו הסרטן החמישי בשכיחותו אצל נשים וגורם התמותה הראשון מבין גידולי מערכת המין הנשית. אחוזי התמותה הגבוהים (כ-50 עד 60% מן המקרים) נובעים מקושי באיתור מוקדם של המחלה לאור התסמונת הלא ברורה שלה ואי מציאת שיטה מהימנה לאיתור מוקדם, על אף מאמצי המחקר המרובים שנעשו בתחום זה.
 
האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן דיווחה ש:
  • מחקר שפורסם בשנת 1997 מצא שאחוז הסיכון לסרטן השחלות בנשים המשתמשות באבקת טלק באיזור הנרתיק או בספריי דיאודורנט (המכיל טלק) עלה ב-50 עד 90%.
  • מחקר שפורסם בשנת 2000 מצא שאחוז הסיכון לסוג מסויים של סרטן השחלות - invasive serous - בנשים המשתמשות באבקת טלק באיזור הנרתיק עלה ב-40%.
  • מניתוח על ((meta-analysis של מספר מחקרים בנושא, שנערך בשנת 2003, עולה שאחוז הסיכון לסרטן השחלות בנשים המשתמשות באבקת טלק עלה ב-33%.
בנוסף, ישנם דיווחים על נזק רציני לריאות וסרטן בקרב עובדים (מכרות, מחצבים, תעשיות) ששאפו אבקת טלק לאורך זמן. אלפי מקרים בשנה מדווחים בארה"ב על סיבוכי בריאות, עוויתות ואפילו מוות בקרב תינוקות ששאפו או בלעו אבקת טלק בטעות, ולכן מומלץ להימנע משימוש בטלק לתינוקות.

אילו מוצרים מכילים טלק?
ארגון ה-Environmental Working Group מדווח שטלק הינו מרכיב באלפי תמרוקים, ממוצרי איפור ועד דאודורנטים. בנוסף, תעשיית המזון מוסיפה טלק למוצרים רבים כגון: דגני בוקר, גבינות, ממתיקים, רטבים, ממרחים כמו קטשופ וחרדל, מאפים, ממתקים, גלידת פירות, פודינג, יוגורט, משקאות אנרגיה ועוד.
 
אם אתם מעוניינים להימנע מצריכת טלק, אני ממליצה לכם לקרוא בעיון את רשימת המרכיבים של כל מוצר שאתם קונים. מרכיב הטלק יכול להופיע ברשימה כ: טלק, טלקום, מגנזיום סיליקט, גיר צרפתי, MG3H2 ו- SIO3 4.
 
תחליפים בטוחים לטלק
מומלץ להשתמש בסודה לשתייה כתחליף לדיאודורנט או בעמילן תירס כתחליף לאבקת טלק.
בנוגע למוצרי תינוקות, אני ממליצה על קו המוצרים הטבעיים של לבנדר, הכולל קרם עדין לתינוק/ת להרגעת גרויי עור, המבוסס על חמאת שיאה, קלנדולה ושמנים אתריים. הקרם מרגיע פריחות חיתולים או עור מגורה ומזין עור יבש.
 
 
 
מקורות  
 
 
National Toxicology Program. "Toxicology and carcinogenesis studies of talc (GAS No 14807-96-6) in F344/N rats and B6C3F, mice (Inhalation studies)." Technical Report Series No. 421. September 1993.
Harlow BL, Cramer DW, Bell DA, Welch WR. "Perineal exposure to talc and ovarian cancer risk." Obstetrics & Gynecology, 80: 19-26, 1992.
Hollinger MA. "Pulmonary toxicity of inhaled and intravenous talc." Toxicology Letters, 52:121-127, 1990.
 
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות
טוען תגובות...