טבעי,פרחי באך, תמציות, ,תשישות
לדף הבית שיטות טיפול סרטונים מאמרים סיפורים
חפש מטפל לוח מודעות צור קשר פורומים לוח אירועים
פרסום באתר
מה את/ה מחפש/ת?  
 
חפש/י מטפל עפ"י סימפטום או עפ"י התמחות: - -
פרחי באך לחיים טובים יותר
תאריך פרסום: 08/02/2008
מאת: ניר חוכיימה
תגיות: פרחי באך,  תמציות
תשוש? עייף? לחוץ? פרחי באך לחיים  טובים  יותר  

ככל שגופך מתחדש  עליך להיות מוכן  לקבל תפיסות חדשות המציעות פתרונות חדשים

 
המצב  הרגשי  מלווה אותנו  בכל מעגלי  החיים,  ולא תמיד אנחנו יודעים  איך להתמודד  איתו. במודע  ושלא במודע, כולנו  פוחדים  מדברים  מסוימים. חלקנו  בוחרים שלא להתמודד עם  הסיטואציה  וחלקנו  מתמודדים בדרכים שלנו, וישנם גם אלו  המודעים לעצמם ומקבלים  טיפול בכדי לאזן את חוסר  האיזון  שלהם  באותה  בעיה. 

לחץ, תשישות נפשית ופיזית וסתם מצב-רוח רע ללא כל סיבה מוכרים לכולנו

מי מאיתנו לא נקלע  לצומת דרכים  בחייו,  בו  הוא  מתלבט  על  המשך  דרכו  ולאן  פניו מועדות?
מי מאיתנו  לא  מגיע  למצב  בו  הוא תשוש  ועייף ומרגיש כי עליו למלא  מצברים?
ואיך אפשר לא  להזכיר מצבים כגון  גירושים ופרידות,  אשר  ההתמודדות עמם היא קשה  מנשוא, ולעיתים אף לא ידוע  כיצד ממשיכים הלאה מהם. 
 
ישנם  טיפוסים הלוקחים  על  עצמם  יותר  מדי  , ישנם  אלו שלאחר שנכשלו פעם  אחת מיד מרימים ידיים ומתייאשים בגלל החשש מכישלון נוסף וישנם אלו המתמודדים עם טראומה שחוו.
כולנו מתמודדים  במהלך חיינו עם מצבים  של כעסים ופחדים. תחושת  חוסר ביטחון,  בין אם היא מולדת  ובין אם היא נרכשה  , מביאה את האדם למצבים  של בדידות, חוסר  תקווה,  רגישות יתר להשפעות חיצוניות, דיכאון, ייאוש ודאגה מוגזמת לרווחת האחר.
אתם בטח מכירים  את האימא  הפולנייה,  זו שדואגת יותר  מדי לילדיה, לעיתים אפילו בהקצנה, וישנו גם המצב ההפוך - הילד או הילדה  שנשארים  עם  אחיהם  הקטנים,  וממש  דואגים  להוריהם,  ומשמשים למעשה "האימא והאבא " של המשפחה.
כולנו  נתקלים  בדמויות שלמבקרי טיב  האם  גם בזה אפשר לטפל בפרחי באך  התשובה היא  כן  ועל  כך אפרט בהמשך.  
  
חשוב לי להבהיר  ולהדגיש כי המצב  הרגשי  שבו אנו נתונים במשך היום מורכב משני גורמים: Mode   ו -Tipe  

מטבע הדברים, האדם נתון ללחצים רבים במשך היום – מקום עבודתו, פרנסתו, שלום משפחתו ורווחתה ועוד כהנה וכהנה.  
במאמרי אבקש לחשוף את הקוראים לאחד  מסוגי הטיפול ברפואה המשלימה,  הנקרא  "פרחי  באך"   .
חלקכם מכיר  את התמצית או את הקרם   מבתי  המרקחת  השונים  העונה לשם "רסקיו" (רמדי).

"רסקיו  רמדי"  - נקרא  תמצית ההצלה  והוא  חייב להימצא  בכל  בית  בישראל.   את הרסקיו ניתן  למצוא  בקרם  או  בתמצית, והוא  נמכר  ללא  מרשם  רופא.  חשוב לציין כי מדובר  ברכיבים  טבעיים  בלבד.

תכשיר זה מורכב מחמש  תמציות שונות  :
  1.  Cherry Plum - לטיפול באובדן שליטה, פחד מפני אובדן שפיות, דיכאון, הזיות.
  2. Clematis - לטיפול במצבים שהאדם חש כי הוא אסטרונאוט, חולמני, חסר ריכוז, אדיש, בורח לאשליות, אפאטי לסביבה וסובל מ בעיות זיכרון.
  3. Impatience - ה"ואליום" של פרחי הבאך – לטיפול במצבים של מתח פנימי הגורם לעצבנות, חוסר סבלנות, פזיזות, אימפולסיביות, קוצר רוח, ונטייה להיכנס לדברי אחרים, עומס יתר, רקיעת רגליים.
  4. Rock Rose - לטיפול במצבי פאניקה והיסטריה. מצוין לטיפול בסיוטים ומביא להרגעה מידית.
  5. Star Of Beth Lehem - לטיפול בשוק / הלם/ טראומה. 
"רסקיו רמדי"- היא תמצית ההצלה למצבי  stress המפורסמת ביותר של פרחי באך, התמצית יעילה הן לסימפטומים  הפיזיים והן לנפשיים.   המלצתי היא להחזיק אותה כעזרה ראשונה בתיק ובבית למצבים הבאים: חדשות רעות (ציבוריות או פרטיות); תאונות בהן הייתם מעורבים; לפני טיסות  (למי שסובל מחרדת טיסות);  לפני מבחן; לפני ראיון עבודה; לפני ואחרי ניתוח; לפני לידה (4 ימים לפני המועד הצפוי, ארבע פעמים ביום); לברית מילה (להורים, כמובן...); לפני פגישה חשובה ומלחיצה; לפני ואחרי שהולכים לרופא שיניים; לכאבי ראש, כאבי בטן וכאבי מחזור; לנדודי שינה ועצבנות (הזליפו את הטיפות לכוס מים, ושתו לאט); למניעת איבוד הכרה ועילפון (מירחו על השפתיים).

חשוב לציין כי התמצית אינה  מחליפה  טיפולי  חרום  קונוונציונליים, אך בהחלט  יכולה  להרגיע  השפעות אמוציונאליות חזקות,  ומאפשרת  לגוף  לשוב לאיזון  הטבעי שלו.   את תמצית הרסקיו  ניתן   להשיג  גם  בקרם.  הקרם  טוב  למריחה  חיצונית  על  העור  - עקיצות  ,   שריטות  , כוויות  פריחות ואקנה.
 
ממציא שיטת "פרחי באך" הוא  הדוקטור  אדוארד באך (1886-1936).  כבר בגיל צעיר נמשך ד"ר באך למקצוע הרפואה. אחת מתגליותיו הראשונות בתחום, הייתה מחזוריות המחלות - הוא ראה חולים  החוזרים  שוב  ושוב לקבל אותה  תרופה,  ותהה בליבו איך זה ייתכן וכיצד המחלה  לא נעלמה. באך לא נרתע מגילויו ומהבחנתו שאיש לא שם לב אליה קודם לכן במערב: טיפול התרופה נעשה רק בסימפטומים שמתעוררים עקב המחלה, ולא בסיבות שהביאו למחלה מלכתחילה. הסימפטומים נעלמים בטיפול, אבל המחלה נשארת בנפש, ולכן הסימפטומים שלה שבים לאחר תקופת מה.
 
באך  האמין  באמירתו "סבל זה לא יעבור עד שהשיעור שהוא מביא לאדם לא יילמד" בספרו הראשון  (the pillow of the lady onogoro Alison fell) "שום מצב לא צריך לייאש אדם, כי הנשמה אינה חסרת תקווה".
 
ד"ר באך מצא דרך לעבור מכשולים אישיים, חברתיים וגופניים על-ידי תחזוקה של מרחב הרגשות. בעזרת התמציות,  הוא מכוון  אל  תוך  נפשו של האדם. התמצית חודרת למעמקי הנפש ומתוכה היא מסייעת לחסל את המחלה, להעצים את כוחות הפעולה והמחשבה ולשפר את היוזמה ואת כושר ההישרדות. התמצית ממלאת  את הנפש בחיוניות, וזו תורמת להחזרת החיוניות לגוף.
 
התמציות מותאמות לכל אדם  ולכל נפש בהתאם  לאישיותו, לקצב הבראתו ולקצב התעצמות כוחותיו.

פרחי באך מורכבים מ38  תמציות המופקות מפרחים  ללא  מגע ידי  אדם. התמציות טבעיות לחלוטין  ומטפלות במצבים  רגשיים  אליהם  האדם  נקלע  בחיי היום  היום.
 
פרחי באך  מאזנים  את התדר  האנרגטי.  העלאת  נושא  מהתת מודע  למודע  מעלה את הרטט  המקורה  לנשמה  ומקרבת אותנו  לנשמה.  ברגע שזה קורה  התמצית משנה  את המודעות  ובעקבות זה  חל שינוי פיזי.  השינוי המחשבתי קורא לשנות את ההתמודדות.  מי שקובע  את  קצב  פעולת התמצית  ואת עומקה  הוא  המטופל.  התמציות מאפשרות  להביא את הרגש  לפרופורציה  ולאיזון,  מרחיבות  את טווח יכולת הבחירה  שלנו,  גורמת לנו לשינוי בתפיסת העולם  ומלמדת  אותנו  על עצמנו.
 
תמציות פרחי באך אינן  רעילות  ואין  סכנה  בנטילתם.   התמציות אינן  ממכרות,  ומבוגרים  וילדים  יכולים  לקחת אותם   ללא  כל חשש.  ניתן לשלב את התמציות עם  כל תרופה אחרת. התמציות עובדות  במישור  האנרגטי והרגשי,  ותפקידן  להביא את האדם  לאיזון ולהעלות דברים מן התת-מודע למודע.

קיימות שבע  קטגוריות  לתמציות פרחי  באך  ואלו  הן :   
  1. פחדים
  2. חסרי החלטה 
  3. חסרי בטחון 
  4. מתח ולחץ
  5. השפעה חיצונית מהסביבה  
  6. דאגה מופרזת לאחרים
  7. ייאוש ודיכאון 
בקשיי  היום  יום  כולנו  עוברים  מצבים  רגשיים  מנטאליים מכל  קטגוריה,  להלן דוגמאות למספר מקרים ואופן הטיפול בהם:

* Red  Chestuut

טיפוס ה"אמא  הפולנייה" – טיפוס זה מפגין דאגה מופרזת לילדיו  ולקרובי  משפחתו; משפט  מאפיין  הוא:  "הוא  מאחר כבר ב-20  דקות,  בטוח קרה  לו משהו ";  הטיפוס שתמיד  חושש כי משהו רע קרה; כשהילד  יוצא  לטיול, למשל, יחשוש טיפוס זה שמא  הוא  יחלה  או ייפצע,  ולא  יירגע  עד  שהילד  יחזור  הביתה  בשלום; תמיד יקשיב  לחדשות  בציפייה  לשמוע  על האסון  שהתרחש;  משדר לסביבה  דאגה,  פחד  וחרדה  ומכניס  את הסביבה  לאי  שקט;

טיפוס נוסף הוא ה"ביג  מאמא" -  ישנם ילדים  הדואגים   לאחיותיהם, לאחיהם   ולחבריהם. הם תמיד  שומרים  על  האחים  הקטנים  כשההורים  שלהם   יוצאים   לבלות, תמיד  שואלים  את  ההורים  מתי  הם  חוזרים   ומתקשרים  שוב  כעבור  זמן  מה  מתוך פחד  כי קרה  אסון  כלשהו  .

התמצית  אשר  תתאים לשני סוגי הטיפוסים היא תמצית ה-   Red  Chestuut. התמצית  מסייעת  לאנשים  להיות בעלי  אמון  ולבטוח  באחרים,   ומכניסה את הפחדים   לפורפוציה  הנכונה.

*  Rock-Water

טיפוס ה"צדיק" - אנשים  אשר  מחמירים   עם  עצמם; מונעים  מעצמם  הנאות  ושמחה  בחיים   בגלל  שהם  חוששים  שמא  דבר  זה  יפריע  להם  בעבודתם;  אדונים   לעצמם;  חזקים  ופעילים;   יעשו  כל  דבר  שהם  מאמינים   שיאפשר  להם  להישאר  במצב  זה;  בעלי דעות נוקשות; בעלי  משמעת  גבוהה; אנשים המכריחים  את  עצמם   לחיות  לפי  הסטנדרטים  והצפיות שהם  הציבו  לעצמם; אנשים הנשלטים  ע"י   מחשבתם   ( בדרך  כלל  נשגבת) ואשר כל   חייהם  סובבים   סביב  הגשמתה  בשלמות  ובקשיחות; 
 
התמצית המתאימה לטיפוס זה היא תמצית ה - Rock-Water.
התמצית  מסייעת  להם  להירגע  ולהיות  פחות  תובעניים.   כל     הסטנדרטים  הגבוהים  יישארו,  אך  הם יהיו  הרבה  יותר  הגיוניים,   יאהבו  את עצמם   ויהיו  גמישים  כלפי  עצמם.  
 
תמצית ה-Rock-Water הינה התמצית היחידה שאינה עשויה   מצמחים,   אלא ממי- מעיין   טבעיים  הידועים  באיכות הריפוי שלהם. 
 
* Water-Violet
ישנם אנשים שאינם  כופים  את עצמם   על  אחרים  ואינם  אוהבים  שאחרים  כופים  את  עצמם  עליהם;   אינם  סובלים  שמתערבים  להם  בחיים;   מבודדים  את עצמם  מהחברה  ויוצרים  הרבה  מחסומים   בלתי  חדירים;   בשל  הידע והיכולות הרבים שלהם,   הם   לעיתים  נראים  לסביבה  כגאוותנים   ומרוחקים;   מלאי בוז  ושנאה;  מחזיקים  כאב  וסבל   בתוך  עצמם;  טיפוסים  של  "חייה  ותן   לחיות";  בכדי  להתחבר  אליהם   צריך   לעבור  " מבחני קבלה",  צריך   לחזר  אחריהם   כדי  שישימו לב.

בד"כ  אלה יהיו  אנשים  שיש  להם  בעיה  במגע  המיני -  תינוקות שנולדו  פגים  ונשארו באינקובאטור  , אנשים  שחוו נטישה  ,  נכות  רגשית  ( אי  מגע  עם  האם או האב בגיל הקריטי ),   הם תמיד  רוצים  להתקרב אך הם חוששים מאוד מעשיית הצעד הראשון, ולכן תמיד  נשארים  רחוקים.

התמצית המתאימה לטיפוס זה היא ה- Water-Violet. היא מסייעת  בשבירת  המחסומים   הבלתי  חדירים   שהם  יוצרים  סביבם,   ומאפשרת  להם   ליהנות  מחברתם  של אחרים. 
 
• Wild-Out
 ישנם טיפוסים  מאוד  מוכשרים, אך הם מצויים בחיפוש תמידי אחר הדרך הנכונה להם. הם  מנסים  הרבה דברים,   אך  דבר  לא  גורם   להם  אושר  וסיפוק, הם  חיים  בהרגשה  שהחיים  עוברים   לידם . חוסר  ההחלטה  גורם   לקיפאון, לנסיגה ולתסכול.   הם   מחליפים  עבודות  ועוברים   בין תחומים שונים, וסובלים מחוסר יציבות. ובאופן כללי ישנם מצבים בחיים של תחושות חוסר  הגשמה,  קשיים והתלבטויות בבחירת הדרך  ( צומת דרכים ) ואי יכולת למצוא את הכיוון  בחיים.

התמצית המתאימה במקרים אלו היא ה- Wild-Out. התמצית  עוזרת  במציאת הכיוון  בחיים   שיוביל להגשמה  ולסיפוק, ולחיזוק תחושת הביטחון לגבי תחומי העשייה.

• Aspen
 ישנם מצבים של פחד  מהלא  נודע,  פחדים  מעורפלים   ובלתי  מובנים   ללא  הסבר  או סיבה  ידועה;  הרגשת  פחד  העלולה  לבוא  ביום  או בלילה  ללא  סיבה; אפילו יקיצה פתאומית באמצע הלילה בגלל חלום  רע,  גם  אם  הוא  נשכח, מביאה לפחד להירדם שנית; תחושה  המבשרת  על  דבר  רע -   אנשים  אלו  בד"כ  לא  משתפים  אחרים  בפחדים  שלהם,   ובמצב  קיצוני   עלולים  להגיע  לטיפול  פסיכיאטרי;  לעיתים  הפחד  מלווה  בהזעות  ורעידות.
 
התמצית  המתאימה כאן היא ה- Aspen, המסייעת  לאנשים   להבין  את  ה"אין" שבפחדים  שלהם,   ומסייעת  לשים  את הדברים   בפרופורציה  האמיתית.  

• Crab-Apple
ישנם אנשים  אשר  מרגישים   שיש בהם  משהו  לא  נקי, וסובלים   מייאוש ותחושות גועל  ולכלוך.   לעיתים  קרובות  הדבר הינו  בעל  חשיבות  מועטה. 

קיימות שתי  סיטואציות  : 
  1. אנשים  שאינם  סובלים  את  מראם,   ושונאים  את  מה  שנגלה  להם   במראה.  הרגשת  סלידה  נפשית  ופיזית  מעצמם  ( בשל השמנה  ).
  2. הצורך  בהרגשת טוהר  ושלמות מראה,  מביא אנשים אלו  להיות  מסודרים   ונקיים  באופן  מוגזם, הם  מוטרדים  מזיהומים   וחיידקים  ולכן  שומרים   על  הכול  נקי  וסטרילי. 

שתי הדוגמאות  יכולות  להיות  שני אנשים   נפרדים  לחלוטין   או  אדם  אחד  עם  שני המאפיינים.

טיפוסים אלו הם  בעלי  דעה  מגובשת  לגבי איך  הכל  צריך   להיראות,  אם  משהו  לא  מסודר  לפי  התמונה  שלהם  זה  מלחיץ  אותם. אנשים  בעלי  ראיה  צרת  אופקים   על  הדברים,   מתעסקים  בניקיון חיצוני  ( מראה  הבית  ) ומרגישים   בושה  וגועל   ממצבים  פיזיים  הנראים  לעין  כמו   : פריחות  ,  אקזמה  ,  צליעה  ,  פצע  , בעצם  כל  דבר  המכער את המראה החיצוני   .

ילדים אופייניים לתמצית זו הם  ילדים  רגישים   מאוד,  שמנקים  את הנשיקות  מהדודה. המשפט  המאפיין ביותר שלהם הוא: "אם  נגעת בצלחת שלי אני  לא  אוכל" .

תמצית  ה- Crab-Apple היא  תמצית  ניקוי,  היא מטהרת  פצעים  ואם  למטופל יש את ההרגשה  ש"רעל " מסוים  חדר  לגופו  ועליו   להוציאו  מיד,  התמצית  " שוטפת"  החוצה  מחשבות  ניקיון  אובססיביות  ונותנת  הרגשה  של ניקיון  פנימי. 
 
Holly -  " והסר  כעס  מלבך  והעבר  רעה  מבשרך "  ( קהלת )

כעס רב, אשר אינו   מופנה  החוצה,  יכול  להתפוצץ  כמו סיר  לחץ,  ולהתדרדר עד  לאיבוד  שליטה. מקורו של הכעס הוא בדרך כלל  ברגשות כגון: קנאה,  צרות עין,   נקמנות,  חשדנות,  שנאה,  התנהגות אגרסיבית  שמובילה  למזג רע,  רצון   לנקמה,  אלימות,  בוז,  זלזול,  אנוכיות  ותסכול.  השנאה נמצאת  מאחורי  כל  האספקטים  השליליים  של  האדם,   ומובילה  לחוסר  בטחון,   לקנאה,  לחשדנות,  לחוסר  תקשורת  והבנה  ולמזג  רע. 

הפוטנציאל  הטמון  באדם מסוג זה אינו   בא  לידי ביטוי,  כי  המוח  והמחשבה  עסוקים  בכיוונים   שליליים ובדמיונות שווא  חסרי בסיס.  זוהי  נשמה  מעונה  חסרת  כל  שמחה. 

טיפוסי   Holly בתוך  תוכם  סובלים רבות, לעיתים  אף ללא סיבה  ממשית  לאומללותם. מצבים  אלה  מעכבים  כל  אהבה  והורסים  את האושר. 
 
טיפוסים  אלו הם מוחצנים,  ומפנים הכול  כלפי  אחרים  כמו "ממטרה  רעלנית" -  אוכל  את עצמו  מבפנים   ולא משחרר את הרעל   החוצה.

עלולים  לסבול  מ :
בעיות בכיס  המרה  , כבד-  טיפוס  מוחצן  
עצירות ,  שלשולים -  גמגום  נשיכות 
בעיות באזור  הגרון   - טיפוס  מופנם

התמצית  מפוגגת את עוצמת  הכעס,  הטינה  והקנאה,  ובונה אט  אט  הסתכלות על החיים והסיטואציות  שבהם  מתוך  אהבה. 
 
** קוראים  נכבדים -  מטרתו של מאמר  זה  היא  לשתף אתכם  ולהרחיב  את המודעות  שלכם  לטיפול  בפרחי  באך   במצבים  רגשיים.   אם  מאמר  זה  נגע  לליבך  וראית  סיטואציות שאתה  עובר  ביום  יום, ולא  פעם אחת,  אנא  פנה  למאבחן/ת  טיפול פרחי באך במקום  מגורייך  לחיים   טובים  יותר.  

ניר  חוכיימה
 
מטפל  מאבחן  ומייעץ בפרחי  באך  
Nir_h@012.net.il
0525649388
 
 מאמר נוסף באתר : פרחי באך
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
טוען תגובות...