טבעי,רפואה משלימה, רפואה טבעית, רפואה אלטרנטיבית, טבעי
לדף הבית שיטות טיפול סרטונים מאמרים סיפורים
חפש מטפל לוח מודעות צור קשר פורומים לוח אירועים
פרסום באתר
מה את/ה מחפש/ת?  
 
חפש/י מטפל עפ"י סימפטום או עפ"י התמחות: - -
לוח אירועים טבעי
<< מאי 2024 >>
א' ב' ג' ד' ה' ו' ש'
      01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
להוספת אירוע / סדנא לחץ כאן
סרטונים
מאמרים
סיפורים
שיטות טיפול
רשימת מטפלים
פורומים
לוח מודעות
מודעה מתוך פורום יוגה -   
תגובה למאמר של תום "תזונה בראי היוגה"/אני חושב אחרת
פורסמה בתאריך: 27/08/2007 06:37
הי תום,
אהבתי את הכתיבה שלך, יש בה הרבה ידע ותשוקה ליוגה, כמו גם בתרגול הפיזי שלך.
אבל לדעתי הוא מחמיץ עקרון מאוד חשוב ביוגה, כמו שאני מבין ורואה אותה.

אני אתחיל במשפט, שגם מסכם את מה שאני רוצה להעביר, מתוך הקדמה לספרו (המומלץ) של עזריאל קרליבך, הודו: "אדם מערבי היה שואל מה לעשות, ואילו אדם מזרחי היה שואל מה להיות...".

עכשיו אני אנסה גם להסביר ולהראות שהחיבור בין יוגה לצמחונות הוא לא נכון הלכתית, פילוסופית ובריאותית.

א-הימסה = צמחונות?
אנשים מחברים בין יוגה לצמחונות, דרך הסוטרה שמדברת על א-הימסה, אי-אלימות (פרק ב' סוטרה 35, מתוך היוגה סוטרות של פט'נג'לי). הקשר בין השניים הוא אותו קשר שעשו אנשי הדת אצלנו בין הפסוק "לא תבשל גדי בחלב אימו" (שמות כ"ג, י"ט), לבין האיסור הגורף לאכול בשר וחלב.
קישור א-הימסה לצימחונות הוא פרשנות מאוד מאוד מופשטת, ולא מופיע בשום מקום בצורה מפורשת.
אי-אלימות להבנתי היא צמצום הפגיעה שלנו בעולם ובראש ובראשונה בעצמנו. האם להסיק מתוך סוטרה זאת שאסור לנו לאכול בשר (כי הורגים חיה בשביל זה), או חלב (כי מגדלים אותה בשבי), או לנעול נעלי עור, או להשתמש בתרופות שנוסו על בע"ח, או לסוע במכונית (זיהום אוויר), או להשתמש במזרוני יוגה מפלסטיק או לצרוך חשמל...
כמעט בכל פעולה שלנו אנחנו פוגעים במשהו או מישהו, הורה שמחנך את ילדו, לעיתים גורם לו סבל וההפך גם ילד שלא הולך בדרכי הוריו, פוגע בהם.
העניין הוא בהתכוונות ובכוונה.

האם אדם שאוכל בשר הוא אכזר יותר?
האם נמר אכזרי יותר מעכבר או תולעת? אלו הם תעתועים של ה"מינד".
נמר לא טורף גור של זברה כי יש לו אופי רע, אפילו שזה מכווץ את הלב שאנחנו רואים את זה ב"נשיונל גיאוגרפיק". בדיוק כמו שעכברים שמחרבים שדה אספסת לא עושים זאת כדי לגרום לחקלאי לפשוט רגל או תולעים שעושות לנו שמח בבטן בהודו, לא עושות לנו את זה כדי לגרום לנו להתגעגע הבייתה.
זה נכון שאכילת בשר עושה אותנו אגרסיבים יותר, אך גם חזקים יותר מה שלא כ"כ נחוץ כשיושבים במערה בהימאליה, אבל יכול לעזור לנו להחזיק מעמד בקצב ובאופי העולם בו אנחנו חיים.

האם יש דבר כזה תזונה יוגית?
אני לא מכיר.
יש את שיטת הרפואה ההודית המסורתית "איור-וודה", שאינה קשורה באופן ישיר ליוגה או ליוגים אלא לכלל האוכולסייה.
שיטה זאת מבוססת על 3 עקרונות עיקריים, שאני אציין רק אחד מהם והוא שכל אדם הוא שונה, ולכל אדם יש את התזונה המתאימה לו. ואין תזונתו של אדם אחד מתאימה לזה של אחר, הדבר תלוי באופיו, במבנה גופו ובעיסוקיו של כל אדם.
ליטל סימון, שהינה מטפלת איור-ודית מוסמכת (סיימה 4 שנות לימוד באוניברסיטה לאיור-ודה בפונה, הודו) ממליצה לחלק ממטופליה (כולל עבדכם הנאמן) לאכול בשר, מסוג כזה או אחר, במינון כזה או אחר, שוב כתלות באדם עצמו.
מי שעובד בעבודה פיזית קשה, מי שיש לו מבנה פיזי מעט חלש, מי שסדר יומו אינטנסיבי מאוד, יכול להפיק תועלת מאכילת בשר.
מי שעוסק, בעיקר במדיטציה, אכן (וגם לא בכל מקרה) עדיף לו לאכול מזון סטווי (נייטראלי) מאשר בשר.

אז מה השורה התחתונה,
יוגה מלמדת אותנו לעשות דברים מתוך מודעות.
היא סוג של מדע, ניסוי ותהייה, חקירה מתמדת של מה שכל הזמן נמצא בשינוי.
צמחונות אינה דבר טוב או רע, היא כלי, אמצעי.
כמחפשי אמת עלינו לבדוק אותו בעצמנו, לנסות, לראות מה זה עושה לנו, ואז להחליט, לעצמנו, היום.
לא לקחת כמובן מאליו, בדיוק כמו שאין יוגה טובה ורעה.
אשטנגה יוגה מתאימה לאנשים מסויימים, איינגאר יוגה לאחרים.
העיקר היא הכוונה וההתכוונות בדיוק כמו באסאנות עצמם, אין חשיבות אם בכפיפה לפנים אנחנו מגיעים עם הראש לברכיים או לא.
או אם בתרגול לשים יותר דגש על הנשימה או על הישורת או אולי דווקא על תנועתיות. יש חשיבות לדרך ולמקום ממנו הדברים נעשים.
קצב, רוצח ורופא מבצעים אותה פעולה טכנית.

השאלה היא מה להיות ולא מה לעשות.
(-:

שי.
בהודעה זו צפו 52 אנשים
   
אין באמור לעיל משום יעוץ או המלצה לטיפול כלשהו